donderdag 3 juni 2010

LibraryThing

Al enkele jaren onder ons: Library Thing. Om de zoveel tijd ga ik er naar toe, soms om snel iets te zoeken (en daar heeft het heftige concurrentie van Worldcat, dat voor veel zaken net iets nuttiger lijkt), maar ook om er weer eens wat titels bij te zetten of te kijken wat het oordeel van lezers is over een bepaald boek. Voor dit laatste is het weer een bijzonder nuttige bron, net als Amazon, waar vaak ook doorwrochte oordelen staan.
LibaryThing is een site die tot verder browsen en zoeken uitnodigt en het heeft zeker ook de functie van een echte sociale netwerksite: die voor boekenliefhebbers. Via mijn persoonlijke site werd ik automatisch geattendeerd op bijvoorbeeld een boek over het grootste gedicht ter wereld. Via de optie 'membershipreviews' werd ik doorverwezen naar Amazon en het boek heeft welliswaar een uitnodigende titel, maar nog geen uitmuntende inhoud. Nee, neem dan maar wat mij betreft liever dit boek van Barbara Reynolds of dit van William Anderson. En de echte liefhebbers kunnen ook nog terecht bij de grootmoeder van de twintigste eeuwse Dante-appreciatie, Dorothy Sayers (ook een schittend detective-schijfster en daadwerkelijk de peetmoeder van de daarnet genoemde Barbara Reynolds).
Het leuke van de site is dat je je bij een of meer groepen kunt aansluiten. Ik zal slechts enkele noemen: Librarians who LibraryThing, History of the Book en Information; dit zijn volgens LibraryThing allemaal actieve groepen, maar lees dit commentaar over de laatste groep.

1 opmerking:

  1. Ik ben het met je eens Oldie. Het verbaasde mij welke mogelijkheden LibraryThing biedt. Ga er denk ik vaker mee experimenteren.

    Het is wel arbeidsintensief als je het goed wil doen. Eerst goed kijken welk exemplaar je precies in de kast hebt staan. Vervolgens boeken zelf uploaden die je niet meteen kunt vinden op LibraryThing. Om daarna verbaast te zijn dat het boek toch al beschreven staat, en notabene, vaak met kaft. Zo niet dan moet je die alsnog scannen en uploaden. Maar dat is voor de echte diehards, waaronder ik mezelf voorlopig niet schaar.

    Uiteindelijk is het wel een dankbare tijdinvestering. Het biedt opslag voor zowel een individueel als voor een collectief geheugen. Het boeit, het bindt, het boekbindt lezers.

    BeantwoordenVerwijderen