dinsdag 29 juni 2010

Evaluatie 23Dingen


Ach, als de website melding maakt van een schouderklopje, dan zullen we dat maar even inhoud geven. Maar toch ook een evaluatie.

Mijn favoriete onderdelen hebben alles met 'content' te maken: het maken ervan, het zoeken naar een bepaalde inhoud en  het beheren hiervan. Ik werk al jaren met wiki's, blogs en met feeds. Vaak vergemakkelijken ze inderdaad mijn leven. Het geeft ook aanvullende taken. En dat kan een uitdaging zijn voor de creativiteit. En in een wereld in flux moet je nu eenmaal met veel nieuwe dingen aan de gang gaan. Verder ben ik een behoorlijke liefhebber van sites als Worldcat en LibraryThing.  Ik lijk dus wel een beetje op een bibliothecaris. Zeker deze laatste site heeft nog wel andere kanten van de Web 2.0 wereld: bijvoorbeeld die van een sociaal netwerk. Zo ben ik binnen LibaryThing lid van diverse groepen.
 Als Fontys-mediatheken hebben we nog het nodige werk te verrichten om meer Web 2.0 te zijn. Veel is echter ook al gedaan en loopt al jaren redelijk. Zo maken we al behoorlijk gebruik van wiki's en van weblogs. Maar Web 2.0 heeft als essentieel onderdeel een tweezijdige communicatie. We maken wel gebruik van Web 2.0-technologie, maar de grootste aandacht is nog steeds op eenzijdige communicatie gericht. In feite heeft Berners-Lee bij het ontwerpen van het Web het idee gehad dat de communicatie op het Web meerzijdig zou moeten zijn, maar bij de ontwerpers van Web-toepassingen heeft hij in dit opzicht niet altijd medestanders gevonden. In de wereld van het 'Web 1.0' was eenzijdige communicatie troef: aanbod en geen weerwoord. Web 2.0-technologie heeft dit weerwoord natuurlijk niet mogelijk gemaakt, maar wel stukken gemakkelijker.  Het plaatsten van inhoud op het Web is de laatste jaren veel gemakkelijker gemaakt. In tegenstelling tot pakweg een tiental jaren geleden is het vaak een fluitje van een cent. Een groot nadeel van dit laatste is dat de grootste stupiditeiten op het web een plaats weten te vinden naast sublieme wijsheden en dat in een positie van gelijkwaardigheid. De wereld van het web heeft in dit opzicht wel de nodige overeenkomst met die van het postmodernisme. Maar sinds het web in de wereld kwam is het schiften van waardevolle informatie en bagger een groot probleem. In het kader van scholing in informatievaardigheden is er hier voor bibliothecarissen een schone taak. En natuurlijk ook voor het onderwijs. Voor ons als 'professionele' gebruikers is het ook aangewezen om kritisch te kijken waar we toepassingen voor nodig hebben. Overeenkomstig met een van de richtlijnen van Michael Stephens: 'Librarian 2.0 controls technolust'; we geven we dus niet toe aan dergelijke opwellingen. Wij overwegen daarenetegen wel wat ons doel is en wat het beste middel is om dat doel te verwerkelijken. En we passen verder ook nog een van de ijzeren regels van beleidskunde toe: we gaan achteraf na of het middel inderdaad heeft gewerkt en passen een en ander als het nodig is aan.
En van dit veel te lange weblog krijg ik pijn in mijn schouders en ik dus stop er maar mee voor nu.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten