maandag 28 juni 2010

Een menselijke bibliotheek

Michael Stephens'weblog volg ik al jaren en toen ik dit document op de site van OCLC tegenkwam was ik benieuwd naar wat hij te zeggen had over Library 2.0 . Terecht noemt hij als belangrijkste dat de bibliotheek menselijk is. Er werken mensen, er komen mensen en (heel wat stappen verder) gaat het er om dat we werken aan een menselijke en menswaardige wereld. Dat laatste is mijn toevoeging, maar dat is waar het in om gaat in onderwijs, in de bibliotheekwereld en in heel veel andere werkvelden. De manier waarop de bibliotheek deze prachtige nieuwe wereld een stukje dichterbij wil brengen, is door het aanbieden van goede informatie. Dat kan door middel van boeken: een voortreffelijk medium! Het kan ook door online bronnen. Het kan door een goede meningsvorming (op de basis van kwalitatief goede informatie!) op gang te helpen. Web 2.0 is in dit opzicht een aanvulling op het aloude web, waar de informatie vaak van een kant komt/kwam. Op dat punt wil ik in een later weblog nog ingaan; het ligt namelijk een stuk genuanceerder. Waar ik het hier bij wil houden is dat Web 2.0 communicatie met de gebruiker veel centraler stelt. De oude monolitische (en soms robuuste) bibliotheekcatalogi hebben daar nog wat moeite mee. Dat heeft ook te maken met een cultuur die onder bibliothecarissen heerst. Bibliothecarissen zijn namelijk heel goed in het volgens vaste regels ontsluiten van informatie. Daar is alle reden voor en dat is zelfs een goede zaak. Er is echter geen reden om het daar bij te laten. Het inbouwen van een groot stuk interactiviteit en van mogelijkheden om met enkele muisklikken (of over enkele jaren misschien beeldaanrakingen) een breder perspectief te krijgen dan met een ouderwetse catalogus, dat is zeker ook niet mis. Dat is ook een geweldige uitdaging, om daar als bibliothecarissen aan te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten