maandag 29 maart 2010

Nieuw Alexandrië

In the New Republic van deze maand kunnen we een prachtartikel aantreffen over de toekomst van de bibliotheken onder de titel Toward a New Alexandria. Het is een vrij lang artikel, dus het is niet doenlijk om de hele inhoud in enkele kernwoorden weer te geven. Maar een van de punten die voor mij het meest in het oog vielen was een pleidooi voor een open access voor alle informatie:

We guardians need to do this for the public's sake and for our own. Right now, projects to open up scholarship mostly pertain to the natural sciences, and mostly concern present academic work. Twentieth-century scholarship in the humanities and the social sciences is lacking.


Via het artikel werd mijn aandacht weer eens gevestigd op het Internet Archive. Dat deze site websites archiveerde, dat was mij natuurlijk al bekend, maar dat hier ook online boeken te vinden zijn, is een beetje van me af gegleden. Hier prefereerde ik het aloude Gutenberg. Maar nu toch eens kijken bij het Internet Archive. Laten we Nederlands grootste dichter nemen, Vondel:



Dit is overigens een voorbeeld van wat Google met zijn digitaliseringsproject op het net heeft gezet. Verschillende bestandsformaten zijn beschikbaar. Het bladeren vind ik niet zo heel handig, maar een boekenkast vol met Vondel is ook weer niet alles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten