vrijdag 26 maart 2010

Denkmomenten

Denkmomenten zijn er in overvloed, maar hier is even de plaats om alles op zijn plek te laten vallen.
Van alle onderdelen die tot nu toe de revue zijn gepasseerd vind ik de rss-feeds toch wel het nuttigst. Ik gebruik ze al jaren en op verschillende manieren. Ze geven altijd een overvloed aan actuele informatie. Het is een goede middel om vakinformatie bij te houden en te verdiepen. Een van mijn favoriete verzamelpunten vind ik nog steeds Bloglines. Hier staan de blogs die ik in principe allemaal gezien wil hebben. Netvibes gebruik ik vooral om informatie te verzamelen die direct met actualiteit te maken hebben: blogs ouder dan een paar dagen wil ik voor de feeds die ik hier heb verzameld vaak ook niet meer zien. Verder is Google Reader mijn grote vergaarbak: hier komen zo ongeveer alle blogs samen die ik heb: zeg maar het 'archief'.
De avonturen met afbeeldingen, dat is voor mij een ander verhaal. Prive: leuk. Maar voor mijn werkzaamheden: minder. Het voorstel om foto's te gebruiken voor een soort 'virtuele rondleiding' vond ik hier overigens nog wel heel bruikbaar. Op onze mediatheek hebben we dat op een vorige lokatie ook al gedaan, maar dan ook meteen driedimensionaal en technisch ingewikkelder dan in de voorstellen die ik las. Maar ingewikkeld en functioneel is niet hetzelfde. Kortom: misschien moeten we dit weer eens oppakken.
Het online beeldbewerken vond ik heel leuk, maar dat was echt niet meer dan spelen. Hierover zou ik zeggen dat we absoluut iets met beeldbewerken kunnen. Maar daar kunnen we net zo goed de bekende professionele beeldwerkingsprogramma's voor gebruiken. En laat daar vooral mensen mee aan de slag die hier meer feeling voor hebben dan ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten